torsdag 18 november 2010

Dramaturgi

I en icke linjärt berättad historia kan berättelsen ta olika vändningar.

Den linjära berättelsen följer oftast formen:

Anslag - presentation - fördjupning - konfliktupptrappning - konfliktförlösning - avtoning.

Berättelsen följer de här stegen, som längs en linje, med "anslag" först och "avtoning" sist.
Interaktivitet existerar inte.

I den icke linjärt berättade historien kan linjen gå åt olika håll. Val du gör, eller berättelsen gör, påverkar utgången av handlingen och handlingen i sig. Den icke-linjära berättelsen har tillfört en ny dimension genom interaktiviteten. Du bestämmer. Eller du påverkar i alla fall på ett eller annat sätt.

Det kan till exempel vara i ett dataspel. Men, utan att vara någon expert, kan man anta att den här formen passar vissa medier, men inte andra. En klassisk teaterpjäs på en anrik teater skulle knappast må bättre av icke-linjärt berättande, medan ett TV-spel är uppbyggt på just den här formen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar